welcome خوش آمدی

۱۳۹۱ آبان ۱۴, یکشنبه

فرآيند نوين‌ بازاريابي‌

فرآيند نوين‌ بازاريابي‌
‌ ‌در تعاريف‌ جديد بازاريابي‌ آن‌ را زنجيره‌ خلق‌ ارزش‌ و تحويل‌ معرفي‌ كرده‌ و توالي‌ آن‌ را به‌ شكل‌ نمودار شماره‌ يك‌ رسم‌ مي‌كنند.(2) در اين‌ نگاه‌ فرآيندي‌ به‌ بازاريابي، گرچه‌ مميزي‌ بازاريابي‌ تمامي‌ فرآيند بازاريابي‌ را در برمي‌گيرد، ولي‌ بيشتر تاكيد آن‌ در سطح‌ بازاريابي‌ استراتژيك‌ است. در اين‌ فرآيند فعاليتهاي‌ بازاريابي‌ به‌ چهاردسته‌ عمده‌ تقسيم‌ مي‌شوند:
1 - تجزيه‌ و تحليل‌ فرصتهاي‌ بازاريابي: كه‌ شامل‌ تحقيقات‌ بازار، طراحي‌ سيستم‌هاي‌ اطلاعاتي‌ بازاريابي‌ و تجزيه‌ و تحليل‌ بازارهاي‌ خريداران‌ فردي‌ و شركتهاست؛
2 - طراحي‌ استراتژي‌هاي‌ بازاريابي: تهيه‌ و توسعه‌ استراتژي‌ موقعيت‌يابي، توسعه‌ محصول‌ جديد و ارايه‌ آن‌ به‌ بازار، طراحي‌ استراتژي‌هاي‌ مناسب‌ در مقابل‌ رقبا و متناسب‌ با فرصتها و چالشهاي‌ جهاني‌ در اين‌ حوزه‌ هستند.
3 - طرح‌ريزي‌ برنامه‌هاي‌ بازاريابي: اجرايي‌كردن‌ استراتژي‌هاي‌ سازمان‌ در حوزه‌ بازاريابي‌ است‌ و خود دو قسمت‌ دارد:
3-1 تصميمات‌ در مورد هزينه‌هايي‌ كه‌ بايد براي‌ رسيدن‌ به‌ اهداف‌ تعيين‌شده‌ در قسمت‌ قبلي‌ انجام‌ داد.
3-2 تصميم‌گيري‌ در مورد آميزه‌ بازاريابي.
4 - مديريت‌ فعاليتهاي‌ بازاريابي: آخرين‌ قدم‌ در فرآيند بازاريابي، سازمان‌دهي‌ منابع‌ و پياده‌سازي‌ و كنترل‌ طرح‌ بازاريابي‌ است. در فرآيند كنترل‌ بازاريابي‌ است‌ كه‌ مميزي‌ بازاريابي‌ مطرح‌ مي‌شود.
كنترل‌ بازاريابي‌
‌ ‌از آنجايي‌ كه‌ هنگام‌ پياده‌سازي‌ طرحهاي‌ بازاريابي‌ رويدادهاي‌ غيرمنتظره‌ زيادي‌ رخ‌ مي‌دهند، واحد بازاريابي‌ بايد به‌طور مستمر و پيوسته، بازاريابي‌ را كنترل‌ كند. كنترل‌ بازاريابي، فرآيند اندازه‌گيري‌ و ارزيابي‌ نتايج‌ طرحها و استراتژي‌هاي‌ بازاريابي‌ و انجام‌ اقدامات‌ اصلاحي‌ براي‌ اطمينان‌ از اين‌ است‌ كه‌ به‌ اهداف‌ درازمدت‌ بازاريابي‌ دست‌ يافته‌ايم.
clip_image001
‌ ‌ ‌مديريت‌ ابتدا اهداف‌ درازمدت‌ بازاريابي‌ را وضع‌ مي‌كند. سپس‌ عملكرد سازمان‌ را در بازار مي‌سنجد و علت‌ عدم‌ انطباق‌ بين‌ عملكرد مورد انتظار و عملكرد واقعي‌ را ارزيابي‌ مي‌كند. نهايتاً‌ مدير براي‌ طي‌ اين‌ شكاف‌ بين‌ اهداف‌ بلندمدت‌ و عملكرد واقعي‌ سازمان، اقدامات‌ اصلاحي‌ انجام‌ مي‌دهد. اين‌ كار مستلزم‌ تغيير در برنامه‌ و حتي‌ اهداف‌ كوتاه‌ مدت‌ است. كنترل‌ در سازمان‌ دو سطح‌ دارد:
O كنترل‌ عملياتي: به‌معني‌ چك‌كردن‌ عملكرد جاري‌ نسبت‌ به‌ برنامه‌ سالانه‌ و انجام‌ اقدامات‌ اصلاحي‌ در زمان‌ براي‌ افزايش‌ كارآيي‌ مورد نياز است. براي‌ اجراي‌ اين‌ نوع‌ كنترل‌ از روشهاي‌ زير مي‌توان‌ استفاده‌ كرد:
الف) طرح‌ سالانه‌ كنترل‌ - اطمينان‌ يافتن‌ از اينكه‌ شركت‌ به‌ فروش، سود و ساير اهداف‌ كوتاه‌مدت‌ جاري‌ خود دست‌ يافته‌ است.
ب‌ ) كنترل‌ سودآوري‌ - اندازه‌گيري‌ سود واقعي‌ محصول، گروههاي‌ مشتريان، كانال‌هاي‌ تجاري‌ و حجم‌ فروش.
O كنترل‌ استراتژيك: برآورد مي‌كند كه‌ آيا استراتژي‌ بازاريابي‌ شركت‌ مناسب‌ شرايط‌ بازار هست‌ يا نه. از آنجا كه‌ استراتژي‌ها طرحهاي‌ بازاريابي‌ به‌سرعت‌ منسوخ‌ مي‌شوند، هر شركتي‌ بايد به‌طور متناوب‌ موقعيت‌ خود در بازار و رهيافت‌ جامع‌ به‌ بازار خودش‌ (به‌عبارتي‌ اثربخشي‌ بازاريابي) را ارزيابي‌ كند. اصلي‌ترين‌ ابزار براي‌ كنترل‌ استراتژيك، مميزي‌ بازاريابي‌ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آمار yourkala.com